Gör din röst hörd...

..men gör det på rätt sätt.

Igår när jag satt på bussen på väg till jobbpass nr 1 så var det relativt mycket folk på bussen, blandade åldrar, blandad etnicitet och blandad nykterhet kan man säga. För mitt bland denna mix av folk satt ett fyllo som vilt och högt delade med sig av sina åsikter om vårt mångkulturella Örebro. "lär er svenska om ni ska bo här, ni kommer hit och utnyttjar skattebetalarna, flytta hem med er igen, jag har bott i örebro längra än vad ni har gjort..osv"  mycket hade mannen att säga. Personerna som han avfyrade sitt hat mot var två franska utbytesstudenter som ovetande om mannens ord stod och diskuterade med varandra. Två hållplatser och väldigt mycket fördomar senare klev det på en mamma med sina två barn i tidig tonårsålder som blev hans nästa hackkycklingar. Vad gör man, vad säger man...Bli inte lessna han menar det inte egentligen, han är bara bitter.  Eller bry er inte om det, vi andra på bussen tycker inte som honom, ska man bry sig alls? Ska man hoppa in och rädda varje gång man ser en orättvisa, ska man skrika på honom, förklara vilken jubelidiot han är? Fråga honom hur mycket skatt HAN bidrar med varje år. Jag blev fullständigt ställd av situationen och visste inte hur jag skulle reagera. Fransmännen var fortfarande lyckligt ovetande om att fyllot förklarade för resten av bussen  att om man skulle flytta till sverige så skulle man fan också lära sig svenska, annars kunde man flytta hem igen. Jag ville gå fram till honom och skrika att han inte fattade något alls, att personerna han stod och hånade var utbytesstudenter som kommit hit för att lära sig om den svenska kulturen, precis som studenter från Örebro åker till Frankrike för att lära sig om den franska kulturen. Synd att dem inte hörde vad han sa. Synd att de inte fick lära sig ordentligt om vissa delar av den svenska kulturen. De delarna av den svenska kulturen där vuxna människor dricker sig fulla varje dag på pengar som de säkert inte har jobbat in ärligt och sitter och spottar ur sig fördomar om att utlännigar kommer hit och lever på skattepengar och de har inte ens lärt sig svenska flytande när de kommer hit. Om den svenska kulturen där allt fler bara klagar istället för att ta tag i sitt eget liv, där folk skyller på att det är alla utlänningars fel att dem inte får några jobb. Att aaalla som kommer hit har de så gott ställt och får maaassa i bidrag medans stackars ursvensken måste gå och slita på sitt skitjobb och inte ens har pengar över från lönen/bidraget för att köpa en kvarta att bli full på till helgen. De skulle dem hört fransmännen, de skulle de tagit med sig hem som en lärdom om Sverige.
Och nej nu menar jag inte att alla är så, men den mentaliteten finns. Alla har rätt till sin åsikt, det är sant och det är bra, men det finns bättre sätt att få sin röst hörd än att sitta en lördag förmiddag pittfull på en buss och förstöra flera människors dag. Men vad vet jag, kanske var mannen på bussen egentligen en helylle svensson-pappa som jobbar hårt för sin familj och är en bra medmänniska som bara fått en ritkig jävla snefylla och inte menar det han sa och själv betalar skatt varje månad och aldrig levt på bidragspengar men det tror jag inte för precis som mannen på bussen har fördomar mot utlänningar så har jag fördomar mot folk som mannen på bussen.


Kommentarer
Postat av: fia

bra talat gumman!!

2007-02-18 @ 16:32:35
Postat av: Gubben från Bussen

Va fan, jag var full. Märkte att du inte ens var en Örebroare. Du var ju det smutsigaste av allt.. en SKÅNING! Usch, fy å blä.

Det kom fram en påg till mig en gång som talade ditt språk, han sa: Ständigt samma vals, Skåningar har gröt i sin hals, lika bra du håller truten, kommer ALDRIG spotta ut den, dialekten är lika gjuten som loggan till Absoluten.. DET ÄR GIVET!

2007-02-19 @ 13:11:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback