Finlandia

Kryssningen är över och ännu ett land kan skrivas in i Ställen-jag-varit-på listan. Jag måste börja med att bland det första jag såg i Helsinki var en full finne som skrek Perkiles (eller hur det nu stavas, finska är inte en va mina talanger). Men mötet med denna man förstärkte in fördomsfulla bild av vårt kära grannland Finland: Alla är fulla, svär och klär sig speciellt. Det sista påståendet kan jag grunda på vårt besök inne på UFF. Att gå på myrorna här hemma i sverige är inte mer märkvärdigt än att du hittar massa urtvättade plagg som var  moderna för några år sedan, några fnissningar blir det men inga hjärtliga gapskratt. Meen i Finland dock där hittar man kreationer man aldrig ens kunde ana att det finns här i världen. Alla dessa byxdressar, puffjackor, mönster och galna volanger och omatchande färgkombinatoner, att gå där inne kändes som att kastas in i Eurovision song contest år 1994, om inte värre. Att kläder kan göra en så glad och locka till så många skratt är nästan ofattbart.  Jag hyllar all kreativitet (även finnarnas klädkonst). Missuppfatta mig rätt, kläderna var hemska sett från mina 2000-tals ögon som inte är vana vid att bländas av finnarnas klädsmak, men gud vad härligt att folk faktiskt har haft det på sig, och inte bara en person utan faktiskt väldigt många, (dömt utifrån antalet byxdressar jag hittade). Kanske speglar våra second hand butiker bäst hur samhället ser ut, ja eller hur det har sett ut, för visst är det mesta grått och trisst inne på Myrorna i Sverige. Jag har alltid haft en bild av att danskar är så kreativa, borde nästan göra ett besök på deras second hand butiker. Ett mission för framtiden.

Jag tror jag har hittat en utbildning jag faktiskt ska söka nu, men jag väntar med att säga det officielt för det blir så blandade reaktioner alla gånger jag ändrar mig. Mamma är den som blir ordentligt uppdaterad med allt och hon har lärt sig att inget är säkert jag har fortfarande över hundra dagar på mig att ändra mig...Vi får se hur det går, men en flytt från Örebro blir det nästan garanterat, så vida inget håller kvar mig som lockar bättre än en bra utbildning.




Lite blandade bilder från kryssningen, förfester i hytten och lunch på Subway bland annat. Lägger upp måååånga fler bilder sen :)




 Kareoke säger man aldrig nej till, efter Finnarnas katastrofförsök så blev vårt avslutningsnummer med Summer of 69 en stor succé!! hehe
Kryssningens charmtroll och sötaste var Adam 16 mån som charmade oss alla tjejer med sina dansmoves. Här drar han upp Elle på dansgolvet och shake'ar det! Såå söööt!


Dags att äta middag och kolla på film, är nog dags att titta på Hero nu så Totte kan få tillbaka den innan det här året är över!

Snart är det jul, oooh, tror det är den viktigast händelsen i kalendern som kommer närmast. Imorron är ju iofs också stort, inflyttningsfest hos Yoshi och Åsa, sen blir det nog (hör och häpna) kåren!





"....You peer inside yourself
You take the things you like
And try to love the things you took
And then you take that love you made
And stick it into some
Someone else's heart
Pumping someone else's blood
And walking arm in arm
You hope it don't get harmed
But even if it does
You'll just do it all again..."

Kommentarer
Postat av: fia

va mysigt ni verkar haft de på kryssningen...vet du vad? jag vet vad du menar kan hålla kvar dig här..mohaha...ska nog hitta en liten grabb till dej så du blir kvar här=)hihi..kram

2006-11-21 @ 11:51:41
Postat av: Ex-samborna Lina o Dragi

Grymsnygga bilder måste vi säga!! PÖSSARR frrån gôôtebörrgana!

2006-11-21 @ 22:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback