I väntans tider...

jag går i väntans tider, men jag ska inte yngla mig eller kalva. inte medvetet i alla fall. Men jag ska dock snart som så många andra fira jul. De senaste åren har jag blivit mer och mer jultokig känner jag. Mina kära kollegor får stå ut med min julskiva på repeat dagarna ut. Visserligen med liiiite klagomål men dom låter mig spela i alla fall. Jag har även  varit på jakt efter något rött att ha på mig på julafton, lite rött måste det finnas någonstans på min outfit. Som nödlösning så får jag ha tomtedräkten på mig under hela kvällen. Eftersom det oftast bara är jag som vill ha tomte så har jag fått klä ut mig själv till tomte de senaste åren.

Jag har två chokladkalendrar, en som enligt traditionen äts upp runt 8 dec och en som efter den 8 dec glöms bort. Jag har lurifaxat med julklappar. Just nu håller emilie på att bli galen då hon trots alla ledtrådar inte kan lsita ut vad det är hon ska få i julklapp. Hon har börjat skriva upp alla ledtrådar på kylen så att hon ska se om alla stämmer eller om jag ljuger. Ljuger gör jag ju självklart inte, jag är bara väldigt finurlig i mina ledtrådar. Det är ngåot litet som blir stort. Man kan ha det/den på sitt rum men även på andra ställen. Delar av den kan man äta. Hon har stött på en/ett sådan/t förut, men inte lika dan. Det hörde ihop med Annas julklapp, som nu tyvärr måste lämnas tillbaka, men emilie kan forfarande behålla sin/sitt. Själv tycker jag att det är alldeles självklart vad det är. Men jag avslöjar på julafton.

Jag har nästan alla juklappar under kontroll. Sista ska fixas på fredag, för helt traditionsenligt så ska jag armbåga mig fram och slåss för de bästa julklapparna i Malmö.

På måndag är den stora dagen som ska firas till 90% hemma hos Mormodern. Då blir det julklappsspelet och Kalle till att börja med. Bara för att de är så otroligt skoj så tänker jag dra reglerna till julklappsspelet nu. Regel nummer ett är att alla känsliga människor som lätt känner sig orättvist behandlade och barn utesluts från leken. Ska barnen vara med så är dom med på de vuxnas regler. Alltså får inget tröstande av barn förekomma för då åker barnet och den som tröstar ut. Ja, julen är en högtid för barnen, men nej, inte när det kommer till julklappsspelet.

Alla deltagare köper ett visst antal julklappar vars för ett förutbestämt värde, Gärna mellan 10-20kr. Alla julklappar placeras i en hög i mitten. En tärning skickas och varje gång en deltagare får en sexa så får deltagaren ta en valfri julklapp från mittenhögen. Vid det här laget så suckas det högljutt och kastas snikna kommentarer så fort en deltagare tar den julklapp en annan deltagare siktat in sig på. Hot får gärna också utdelas.

När alla julklappar i högen är slut så granskar deltagarna varandras högar och konstaterar snabbt vem som har flest julklappar och vem det kommer bli synd om. En äggklocka ställs på 5 min och sen börjar kriget. Återigen ska tärningen gå runt, skillnaden nu är att vid varje slagen sexa så får en julklapp tas från motståndarens hög (okej, en snällregel finns, ingen får gå hem tomhänt, därför får man aldrig ta det sista julklappen från någons hög). Under de nästkommande 5 minutrarna så slängs det julklappar till höger och vänster. Mormor svär långa ramsor åt alla som pillar på hennes julklappshög. Morbrödrar i stort sett gråter när deras julklapp tas i från dem.

När klockan ringer så öppnar alla sina julklappar och skrattar hysteriskt åt att två vuxna karlar slagits om en inslagen grytvante. Att mormor nästan brutit benen för ännu en frukostbricka. Att kusin J ännu en gång fått en rulle silvertejp som han älskar så mycket. Att morbror B alltid slår in stumpor och godis med företagsloggan på (vilket resulterat i att hela släkten har sådana strumpor nu).

De julklappar som inte man vill behålla kan man spara i ett år för att nästa jul ge i straff till någon som spelat fult i julklappsspelet från den alltid så hemliga  och anonyma "tomten". 

Hemliga och anonyma tomten brukar även lägga en present utanför kusin J's dörr med en inslagen silvertejp i, för hela släkten vet hur mycket han älskar silvertejp från Harald Nyborg. Kusin T har i snart 27 år fått en julklapp varje år från "tomten" vem den här tomten är vet faktiskt ingen. Eller jo någon vet så klart, men den som vet har lyckats hålla tyst om det i alla dessa år.

Min jultokighet började året efter att jag firat min första jul på egenhand långt bort från släkten. När jag var i Lindvallen, den julen stod jag vid 20-snåret inne på statoil i min ensamhet och köpte ett paket köttbullar. När jag skulle betala i kassan sa killen skämtsamt och trevligt "är det där din julmat". Jag uppfattade inte det ett dugg som trevligt och sprang ut med tårar i ögonen. Efter den julen bestämde jag mig för att jag skulle ha så kul jag bara kunde och ha roligt med min släkt det tillfället på året jag träffade dem.


Så god jul på er alla. På onsdag bär det av mot skåneland, då ska jag spendera all min tid med familj och vänner. Mest tid med min nyvunna kära vän Mr. Uppsats.


Snart är det jul....


Kommentarer
Postat av: Emma

skönt att ha allt under kontroll med julklapparna. det har inte jag ju. =P sov gott

Postat av: eBbA

Skönt att din mr.uppsats är en vän. Min är mest en sån där som man råkat uppmärksamma/prata med lite för mycket så att den klänger på en och ska vara med en hela tiden och man måste fastän man inte vill... Men så är min ju bara en ynklig 9poängsb-uppsats...
Jul i Skåne, det är väl det enda sanna. Länge sen jag firade någon annan stans... förutom Schweiz då...
However, riktigt god jul på dig! Lycka till med Mr.Uppsats, hoppas ni inte tröttnar på varann!
Kram

2007-12-18 @ 02:30:40
URL: http://ebbaluna.blogg.se
Postat av: Ex-sambon Lina

Käraste du! Jag har hört om den där julklappsleken hundratusensexhundraåttiosju gånger, men jag tröttnar aldrig på att höra om den... Det låter ju så vansinnigt skoj!En sak jag har saknat i dagarna är faktiskt att ha papperstomtar urklippta ur tidningar uppklistrade i köket.. Jag kanske får anlita dig som juldekoratör nästa år? Du har ett tag på dig att fundera på det. Ha det grymmebra i Skåne, min lilla spettekaga! Och du: ta hand om dig på nyårsaftonen, så man inte måste lassa dig hem på rullebören... KÄRLEK I STOORA LASS!

2007-12-18 @ 10:20:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback