prestationsångest

jag har drabbats av prestationsångest. Över vad? inte är det över skolan, jobbet, och nej det har inget med sex att göra, det gäller en sak som de flesta människor klarar galant men jag har lite svårt för. Jag har fått en utmaning, jag ska klara det. Jag har blivit växtvakt. Catrin ska åka hem över påsk och då fick jag ansvaret att vakta hennes fina lilla växt. Jag fick enkla instruktioner, ge den lite vatten bara och så ska den stå med solsidan utåt. Det är något litet växtexperiment hon har på natur o skapande-kursen. Vilket innebär att om jag klantar mig med denna växten så sabbar jag hennes experiment.

Jag är ju inte världens bästa på växter och blommor, man kan säga att mina fingrar inte ens har en endaste liten grönfläck på sig, inte ens en liten nyanskiftning finns där. Uppe på hyllan över datorn står där en numera död växt som vittnar om att det är med att 'ge den lite vatten bara' inte alltid har gjort sig förstått i mitt huvuvd. Ovanför min soffa står ett väldigt litet träd, nästan odödligt skulle det vara. Nästan. Inte helt odödligt, det har jag bevisat. Nu ser det bara ut som att jag plockat upp en grå trist pinne från marken och stoppat ner den i en kruka. En gång var det ett fint ståtligt litet träd.

Man kan ju tro att jag har kvar de här döda växterna för att påminna mig själv och folk som kommer hit att inte ge mig växter. Men det har inte hindrat att det flyttade in en ny växt hos mig för ca en månad sen. En stoor fin är den. Bra drag att ge mig en stor växt, den går inte att missa lika lätt. Fick även veta att det var en så kallad garderobsväxt, alltså skulle det vara svårt för mig att ha ihjäl den. Men vi ska nog bli två om den saken. Jag borde köpa en vattenkanna, tror det hade varit roligare att vattna då. En fin liten vattenkanna som kan stå brevid den stora blomman, mm de vill jag ha.

Så nu har jag alltså ansvaret att vattna lite varje dag och se till att växten står mot solen (vilket förövrigt inte blir så svårt eftersom där är en lite post-it lapp där det står 'sol' som sitter på krukan). Tänk om alla växter kom med en lite instruktionsbok, så mycket lättare det hadea varit då. En dag ska jag bli bra på växter, för det är ju fint, jag tycker om att ha dem. En dag ska mina fingrar med bli gröna....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback